המנוע הוא הלב הפועם של הרכב והוא זה שמספק את הכוח לפעולתו. מאחר והדבר מתבצע על בסיס חומרי בערה (בנזין, סולר, גז) אשר כוללים בפעולתם היווצרות חום רב, ישנם אלמנטים שונים שנועדו למנוע התחממות יתר של המנוע תוך שמירה על ניצולת גבוהה של המערכת כולה.
ראש מנוע הוא הרכיב החשוב ביותר במובן זה, ובהתאם לתפקידו המרכזי, כך הוא גם עלול להיות מעורב בלא מעט קלקולים ובעיות ברכב. כאן נלמד מעט יותר על מהו ראש מנוע וכיצד מזהים באופן עצמי סימנים לבעיות וליקויים בו.
אז מה זה בדיוק ראש מנוע?
על מנת להבין מה זה בדיוק ראש מנוע ומה תפקידו, יש להבין ראשית כל כיצד פועל המנוע עצמו. ובכן, מנוע הרכב כולל את תא הבערה שמערבב בין חומרי הדלק לחמצן תוך יצירת חום ואנרגיה שמומרת לתנועה סיבובית. תנועה זו נוצרת הודות לצילינדרים שונים שנעים בצורה מסודרת של פעימות ותנועתם מומרת באמצעות מיסבים לתנועת הגלגלים עצמם.
ראש המנוע סוגר למעשה את המערכת כולה כמעין מכסה (ומכאן שמו – ראש). הוא עשוי מסגסוגת חזקה של אלומיניום ותפקידו לאטום ולסגור את הצילינדרים והשסתומים וגם להחזיק אותם במקומם כאשר הם נעים במהירות.
תכונות נדרשות מראש מנוע
על מנת שראש המנוע יבצע את תפקידו כהלכה, עליו להיות מאופיין במספר תכונות. התכונה החשובה ביותר היא שמירה על איטום כך שהחלק הפנימי של המנוע ובעיקר הצילינדרים לא יהיו חשופים לתנאים החיצוניים. תכונה נוספת חשובה של ראש מנוע תקין היא מוליכות תרמית גבוהה. החום הנוצר בבעירת הדלקים חייב להתפנות בצורה יעילה אל האוויר החיצוני, אחרת, יעלה חום המנוע בצורה משמעותית עד שתתרחש פגיעה בו לצד חוסר יעילות בשריפת הדלק והפקת האנרגיה.
מכך ניתן להבין כי ראש מנוע תקין הוא כזה ללא חריצים וסדקים, ואשר מסוגל לעמוד בפני שינויי טמפרטורה קיצוניים בין חום לקור.
מה עושים כאשר מתקלקל ראש המנוע?
לאורך הזמן ראש המנוע עשוי לצבור נזקים ולאבד מתפקודו. המוסכניק עשוי להגיד לכם כי “הלך ראש המנוע” או שיש צורך להחליף את האטם (פאקום ראש) שבין ראש המנוע למנוע עצמו. הסימנים לתקלות בראש המנוע רבים ומגוונים ותוכלו לזהות אותם בעצמכם – התחממות המנוע (דליקת נורת אזהרה), עשן לבן ו/או מים שיוצאים מהאגזוז ולעיתים גם שמן מנוע שמשנה את צבעו.
כל הסימנים הללו מצביעים על ראש מנוע סדוק (כתוצאה מחבלה או התחממות יתר של הרכב) וחשיפת הצילינדרים לסביבה החיצונית. חשוב שתדעו כי מוסך איכותי לא ימליץ לכם באופן אוטומטי על החלפת ראש המנוע בחדש כאשר מופיע אחד הסימנים הללו, אלא פשוט יבדוק מולכם את האפשרות לשפץ את ראש המנוע על מנת להחזירו לתפקוד מלא. הדבר יחסוך לכם כסף רב ולא תרגישו כלל בהבדלים מבחינת פעולת המנוע וניצולו.