הצטברות רפש ולכלוך בוצי בבית הארכובה גורם פעמים רבות לנזקים חמורים במנוע.
מוסכים רבים מסתפקים בדרך כלל ביציקת חומר לניקוי בוצה באגן השמן (“פלאשינג”) ומרוקנים את הנוזל שספח אליו את הלכלוך, לעיתים גם מחליפים את סנן השמן לאחר מכן. הפלאשינג ממיס את השומנים והפיח בזריזות.
עם זאת, לרוב פעולה זו אינה מספיקה, ולאחריה נצפית לעיתים ירידה חדה בלחץ השמן יחד עם הבהוב של נורת השמן על לוח המחוונים, יחד עם נקישות שנשמעות בעת פעולת המנוע.
הסיבה לכך היא שפלאשינג בלבד אינו מספיק כלל לניקוי כל שאריות הלכלוך והבוצה שהצטברו.
אז כיצד מנקים את הבוצה?
יש לפרק לחלוטין את אגן השמן, שלאחריו יתגלו פעמים רבות שכבות נוספות של טינופת ומשקעי פיח ולכלוך שונים במשמרת (מסנן הרשת) שבמשאבת השמן. לצורך הסרת המשקעים יש צורך בביצוע שטיפה טובה ויסודית של בית הארכובה. את השטיפה הזו מומלץ לבצע פעמיים בשנה.
ללא פירוק מלא של אגן המנוע יישארו רוב משקעי הבוצה והלכלוך במקומם, מה שיגרום נזק למנוע – לעיתים כזה שכבר לא ניתן לתקן.
פעולות נוספות
ישנן מספר פעולות תחזוקה נוספות שמומלץ להקפיד עליהן על מנת למנוע כמה שיותר את היווצרות הבוצה במנוע:
- שימוש בשמני מנוע סינתטיים ברמה הגבוהה ביותר, בהתאם לרמת הצמיגות המומלצת לאקלים הארצישראלי. במידה ויצרן הרכב כותב את התקן לשמן המנוע לדגם מסויים – להישמע להוראות.
- להחליף את השמן לפחות פעם בשנה או בכל 10 אלף ק”מ שעושה ברכב.
- בעת ריקון השמן – לוודא שכמה שיותר שמן ישן יצא מהמנוע, ולחכות לטפטוף איטי מאוד משמן הריקון – מה שמעיד על ריקון כמעט מלא של הנוזל – ואז להוסיף את השמן החדש.
הקפידו על כללי תחזוקה אלו ועל ניקוי יסודי של המערכת. טיפול כזה במוסך יכול להגיע עד לאלף ₪, אך זה תמיד משתלם וחשוב לחיי המנוע.