מנוע דיזל פותח אמנם בשנת 1892, אך רק ב-1897 בוצעה הפעלתה הראשונה על-ידי המהנדס הגרמני דיזל – ולכן גם נקראה על שמו.
מנוע דיזל – כיצד הוא עובד?
זהו מנוע בוכנאי עם בעירה פנימית, שפעולת מתבססת על שריפת דלק הבא במגע עם אוויר חם ודחוס שבצילינדר – זאת לעומת אופן פעולת מנוע בנזין – הפועל בסיוע החום המופק על-ידי ניצוץ חשמלי.
אופן פעולתו של מנוע דיזל הוא כדלקמן: בוכנת המנוע שואבת אוויר נקי ומכוונת אותו אל פנים הצילינדר – בו הוא נדחס בלחץ גבוה – פעולה המביאה להתחממות האוויר. בתום הדחיסה, מוזרקות לתוך הצילינדר טיפונות קטנות של סולר – חומר התדלוק של המנוע – המתלקח בשל המגע עם האוויר החם. במשך שריפת הדלק, מופיע גז המתפשט בשטח ודוחף את הבוכנה בתנועה המתורגמת לתנועה סיבובית של החפץ שמחובר אליה.
בדומה למנועי בנזין, גם מנועי דיזל נחלקים לשני סוגים – על-פי מחזור הפעולה: מנוע דו-פעימתי ומנוע ארבע-פעימתי. מנוע ארבע פעימתי ישלים מחזור פעולה עם ארבע פעימות (מהלכים) של הבוכנה, כאשר הבוכנה עצמנ שואבת אוויר טרי לצילינדר, תוך הרחקת גזי השריפה בתום העבודה. בשונה מכך, במנוע דו פעימתי מסתיים המחזור לאחר שני מהלכים במקום ארבע. האוויר מועבר לצילינדר באמצעות מפוח; גזי הפליטה מורחקים מהצילינדר באמצעות אוויר שטיפה.
מנוע דיזל – שימושים
מנוע דיזל משמש להפעלת גנרטורים בתחנות כוח וגם להפעלתן של מכונות גדולות וחזקות בתחומי תעשייה שונים, כגודמת רכבים משוריינים וכבדים, ציוד מכאני הנדסי וכו’. יתר על כן, תוכלו למצוא מנועי דיזל גם במכוניות פרטיות, זאת הודות לחיסכון הניכר והביצועים האיכותיים שהוא מאפשר.
יתרונות מנועי הדיזל
יתרון משמעותי של מנוע דיזל הוא, כאמור החיסכון הכספי שהוא מאפשר למשתמשיו. כיצד? בזכות ניצולת הדלק הגבוהה של מנוע בנזין – מה שמוביל להוצאות דלק נמוכות יותר. בנוסף, המנוע נחשב עמיד וחזק במיוחד. שילוב שני אלו הופכים את מנוע הדיזל לאיכותי במיוחד ומועדף.
אצלנו במוטורס סנטר מיבאים גם מנועי דיזל לכל סוגי המכוניות המסחריות וכן גם מנועים לרוב המשאיות הנמכרות בארץ!