אנו פתוחים כרגיל גם בימים אלה עקב היותנו עסק חיוני. בהצלחה לצה"ל!

צילינדרים במנוע

“צילינדר”. כמה פעמים שמעתם את המושג הזה בתחום הרכב ולא ממש הבנתם למה הכוונה? באנו לעשות לכם סדר בנושא ולהסביר לכם מה זה צילינדר במנוע הרכב, אילו סוגים קיימים וכן על בעיות ותקלות נפוצות בצילינדרים.

מנוע צילינדרים

 

מה זה צילינדר?

הצילינדר הוא רכיב יצוק במנוע בצורת גליל ובתוכו חלל ריק. בחלל זה מתרחשת שריפת תערובת הדלק והאוויר ובתוכו נעות בוכנות המנוע מעלה ומטה, כתוצאה מהפיצוץ. כל בוכנה מחוברת לטלטל- מוט קצר – המחבר אותה אל גל הארכובה, המוצב במקביל לצילינדרים.

כיוון שהצילינדרים נתונים לחיכוך מתמיד עם הבוכנות, קיימת חשיבות רבה לשימון האזור באופן תמידי. בכדי להשאיר את השמן על דפנות הצילינדרים, נחרטות בדפנות הצילינדר (מהצד הפנימי) תעלות קטנות בהן נאסף השמן ובכך נמנעת זרימתו מטה אל אגן איסוף השמן.

סוגי צילינדרים במנוע

קיימים סוגים רבים של מנועים, הנושאים מספר צילינדרים שונה. החל ממנועי צילינדר אחד ועד למנועי 12 צילינדרים. הכלל הוא – ככל שהמנוע בעל מספר צילינדרים גדול יותר – כך גדל יותר כוחו של המנוע, והוא מגלה הספקים וביצועים טובים יותר.

סידור הצילינדרים במנוע קיים בצורות של “מנוע טורי” – הצילינדרים עומדים אחד על יד השני בשורה, או כמנוע V – בו הצילינדרים מסודרים בשתי שורות מחוברות בצורת האות V.

נעבור בקצרה על סוגי מנועים שונים ובאילו רכבים ניתן למצוא אותם:

  • מנוע צילינדר אחד – מנוע שקיים בד”כ באופנועים קטנים וקטנועים. היתרון במנוע כזה הוא שהמערכת מתקררת בזריזות, אך יחד עם זאת זקוקה לזמן רב יותר לצבירת כוח.
  • מנוע 2 צילינדרים – מנוע שקיים באופנועים גדולים ולעיתים גם ברכבי מיני קטנים. מנוע זה קל יחסית לתחזוקה אך גם מייצר יותר טלטלה ורעש ממנועים עם מספר צילינדרים גבוה יותר.
  • מנוע 3 צילינדרים – בעבר לא היה נפוץ, אך כיום ניתן לראות יותר ויותר רכבי מיני ואפילו משפחתיות עם מנוע זה.
  • מנוע 4 צילינדרים – המנוע הנפוץ ביותר בישראל ובאירופה. מייצר איזון בין הספק טוב לאמינות ותחזוקה. 
  • מנוע 5 צילינדרים – נחשב כחלק ממנועי ההספק הגבוה, אך עם הזמן נעלם מהנוף הודות למנועי ה- 6 צילינדרים ויותר.
  • מנוע 6 צילינדרים – נפוץ ברכבים בארה”ב והרכבי יוקרה. ברכבי V6 הצילינדרים מסודרים בצורת V וכך לא נדרש תא מנוע רחב מידי.
  • מנוע 8 צילינדרים – מנוע רב עוצמה. מותקן בטנדרים גדולים וחזקים וכן רכבי יוקרה אירופאיים.
  • מנוע 10 צילינדרים – קיימים ברכבי מירוצים ו”רכבי על”.

מנוע 12 צילינדרים – מנוע יקר מאוד ודורש צריכת דלק גבוהה. מנועים בעלי עוצמה גבוהה במיוחד ומותקנים ברכבי יוקרה מתקדמים.

בעיות צילינדרים וטיפול

בעיה מכאנית בצילינדר, החטאת ניצוץ או כשל חשמלי: כל אלו תקלות נפוצות שיכולות לקרות בצילינדרים בכל נפח מנוע שהוא. הסימנים שיעידו על בעיה בצילינדרים הם רכב שמתקשה בסחיבה, רכב “מגמגם” ועוד.

גלילה לראש העמוד

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן