למה המנוע מקרטע ? שאלה טובה, רעידות במנוע מצביעות על בעיה מסוימת בעבודת המנוע. לא תמיד יש סיבה לחשוד בתושבות המנוע ו/או תיבת ההילוכים, שכן תפקידן אינו עוסק בביטול הרעידות, אלא בהפרדה ובידוד של השלדה מגוף המנוע, בדרך המזכירה שימוש בצמיגים לבידוד חישוק המתכת בפני משטח הדרך.
סקירה – למה המנוע מקרטע?
את שורש בעיית הרעידות כדאי לחפש במקום אחר. ייתכן למשל שקיים סדק בסעפת היניקה או משיכת אוויר בלתי תקינה מחיבורי סעפת יניקה. ייתכנו הפרשי לחץ בצילינדרים – המובילים לרעידות. עם זאת, מנוע תקין אינו אמור לרעוד באופן כללי. – אנו ממליצים לקרוא איך עובד מנוע בנזין
הרכב עשוי לחוות לעיתים רעידות עקב מחסור בדלק, ניצוץ או אוויר, באופן שאינו מאפשר עבודת מנוע תקינה.
קיימת גם אפשרות למצב של התעקמות הסרן (ציריה) – מה שעלול להתרחש בתאונה. בשל כך, ניתן לחוש ברעידות המתגברות עם מהירות הנסיעה.
במידה שמורגשות רעידות בזמן האטת הרכב, תיתכנה רעידות הקשורות במערכת הבלמים.
ייתכן שהדיסק (האלמנט הירוק) סדוק או שבור. הוא עלול להתעקם עקב התחממות יתר הנובעת משחיקת הדיסק או בשל משקל כבד על ברכב או עליו. עקמומיות הדיסק אינה מאפשרת לקליפר (תופסן) ולרפידות הבלם ליצור אחיזה מלאה (הנעשית בעת לחיצה על הבלם) על הדיסקיות – מה שיוצר את הרעידות המטרידות.
גלגלים מתנדנדים – ניתן לעתים לחוש רעידות ברכב במישרין דרך ההגה. אפשר להניח כי זוהי בעיה במערך מבנה ההיגוי, למרות שניתן לשמוע לעתים טענות שונות מזו.
תרחישים אפשריים במקרה שהגלגלים מתנודדים?
מסתבר שישנן בעיות צמיג המובילות לרעידות, ובין השאר:
- גלגלים שאינם מאוזנים – מחייב כיוון מחדש.
- תום תוקף – מחייב החלפה בשל התיישנות.
- שחיקת צמיגים שאינה אחידה – מחייב איזון הגלגל המקביל לגלגל השחוק; לחילופין – החלפת גלגלים.
לפעמים הבעיה אינה נעוצה בגלגלים עצמם, אלא בתושבות עליהן הם יושבים.
במאמר זה נתנו סקירה למה המנוע מקרטע והצגנו את הגורמים השונים.