למה המנוע אוכל שמן ? זו בעיה לא נדירה בכלל. במאמר זה ננסה לרדת לשורש הבעיה ולהבין מדוע זה מתרחש ואולי אפילו נדסקס על אפשרויות פתירה.
אלו שהחזיקו ברכב ישן יודעים בוודאי שכאשר מנוע מתחיל לצרוך שמן – משמעו שמדובר במנוע מותש, אולם מלבד זאת – ראוי להבין את המוקדים השונים הגורמים לצריכת שמן.
- שחיקת טבעות בוכנה האחראיות על שינוע השמן מדפנות הצילינדר חזרה אל אגן השמן – בכל פעם שהבוכנה נעה עלפי מטה בעת העבודה או במשך היניקה.
- גומיות שסתומים יבשות המביאות לחלחול השמן דרכן אל תא השריפה ושריפתו יחד עם הדלק, תוך ייצור פיח בשסתומים ולכלוך הנדבר אל סעפת היניקה והפליטה, זאת תוך צריכת שמן רבה.
נוכל להביט מעט לאחר ולהבחין בכך שהרכבים שיוצרו פעם לא אכלו שמן כלל. ואילו כיום? נראה לכאורה שמנועים מודרניים אמורים להיות מסוגלים להתמודד עם עניינים כאלו, אולי בסיוע טכנולוגיה מתקדמת בייצור טבעות בוכנה או גומיות שסתומים.
ובהרחבה: עקב דרישות הולכות וגדלות של ארגונים שהפחתת כמות המזהמים נמצאת תחת אחריותם, נאלצים היצרנים לנקוט בפעולות להקטנת נפח המנע, תוך הגדלת נצילות המנוע – בשילוב הקטנת הפליטה של מזהמים. אז איך מגיעים למצב כזה?
לקריאה על רמות זיהום אוויר ברכב מנועי – כנס
ניתן לקבל השראה מהספורט המוטורי ולהשתמש ברעיונות טכנולוגיים המסייעים בקבלת נצילות גבוהה יותר.
הפחתת משקל הרכב והמנוע עצמו על-ידי שימוש בחומרים קלים יותר, כגון תערובות אלומיניום, פלסטיק עמיד בחום ובעומסים וכו’.
מנועים מתקדמים מצוידים בבוכנות קצרות וקלות לטובת שיפור זמינות המנוע והגדלת הנצילות לסיבוב של מערכת הארכובה כולה כיחידה אחת.
בכל מהלך, הבוכנות יורדות ועולות, אולם תוך כדי תנועה, הן נוטות לנוע על פין הבוכנה וכמעט להיצמד לאחד מצדדי הצילינדר; ומסיבה זו טבעות בוכנה האחראיות על גריפה של שמן מדפנות הצילינדר אינן מבצעות זאת עד הסוף. כך, שמן נותר על דפנות הצילינדר, בדומה למקרה הראשון – ונשרף בתא השריפה.
למה המנוע אוכל שמן ומהן הסיבות הנפוצות לכך:
- שימוש בשמן מנוע עם צמיגות נמוכה מהנדרש
- בלאי של דפנות הצילינדר וטבעות הבוכנה
- סתימת נשם שמן וגם פריצת שמן מבעד למחזירי השמן
- יניקת שמן אל תא הבעירה עקב מרווח גדול של מובילי שסתומי היניקה
המנוע שלך אוכל שמן? – אתה מוזמן לפנות אלינו לבדיקת המנוע חינם וללא התחייבות!