אף פעם לא נעים לחטוף פנצ’ר (תקר) בגלגל תוך כדי נסיעה, אולם מדובר במקרה שמתרחש לא מעט על הכבישים, אם זאת ישנם מצבים גרועים מכך כגון מנוע שנכבה תוך כדי נסיעה והגיע הזמן לדבר עליהם קצת. אז למה המנוע נכבה כך?
פנצ’ר (תקר) תוך נסיעה
במקרה של פנ’צר הנהג יחוש בריחה של הרכב לצדדים, או יבחין ברעשים שאינם רגילים.
מה ניתן לעשות כאשר אנו מזהים תקר תוך נסיעה?
- אחזו בהגה היטב תוך שמירת תנועה בקו ישר.
- האטו ככל הניתן באמצעות הבלמים ותיבת ההילוכים.
- בכל אופן, נסו לעצור את הרכב במקום בטוח בשולי הדרך, הדליקו אורות חירום מהבהבים, לבשו, אפוד מגן, צאו במהירות מהרכב, הציבו משולש אזהרה ופנו למלאכת החלפת הצמיג
- העדיפו לנסוע עם גלגל מפונצ’ר, גם בסיכון של הרס הצמיג – על פני עצירה על הכביש.
- בדקו את כל צמיגי הרכב והחליפו במידת הצורך.
למה המנוע נכבה תוך נסיעה
מנוע הרכב עשוי להיכבות תוך כדי נסיעה עקב מחסור בדלק או תקלה מכאנית/חשמלית.
מה הם הצעדים שיש לנקוט במקרב של מנוע כבוי באמצע נסיעה?
- נסו ככל הניתן להשתלב בימין הדרך, בשאיפה לשול הדרך.
- האטו בזהירות עד כדי עצירה מוחלטת.
- הדליקו אורות חירום מהבהבים, לבשו אפוד זוהר, צאו במהירות מהרכב והציבו משולש אזהרה, עמדו בצד ימין של הדרך (העדיפו מעבר לגדר ההפרדה) והתקשרו למשטרה.
- במידה שמנוע נכסה באמצע הנתיב ולא מתאפשר לעצור בימין הדרך – בצעו את הצעדים שפורטו בסעיף הקודם והתקשרו למשטרה במטרה לדווח על נתיב הנסיעה שנחסם.
כיצד להקדים תרופה למכה?
במטרה למנוע במידת האפשר בעיות תפעוליות ברכב, זכרו שהרכב הוא מכשיר מורכב הדורש תחזוקה שוטפת. מה יש לעשות לצמצום סיכוי ההתרחשות של מקרי חירום?
- טפלו בכלי הרכב בהתאם להוראות היצרן, כאשר במרבית כל הרכב יש לבצע זאת אחת לשנה, או כל 15,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
- הפקידו את רכבכם בידיו של מוסך מורשה.
על הנהג לבצע תחזוקה: בדיקת לחץ אוויר צמיגים אחת לשבועיים; בדיקת מגבים והחלפתם במידת הצורך; בדיקת צמיגים והחלפתם במידת הצורך; בדיקת מפלסי נוזלים ברכב: שמן גיר, שמן מנוע, נוזלים הידראוליים ומים במצנן. על הנהג להיות קשוב להתנהגות כלי הרכב (רעשים חריגים, נוריות אזהרה, צריכת דלק יוצאת דופן וכו’).